langstudeerders

Plaats reactie
Leonie
Berichten: 824
Lid geworden op: 21-01-2010 14:11

langstudeerders

Bericht door Leonie » 06-07-2011 09:07

Hee, dit is wat er gisteren is besloten:

Senaat stemt voor extra collegegeld langstudeerders
woensdag 6 juli 2011 08:35

De Eerste Kamer heeft met een nipte meerderheid ingestemd met de verhoging van het collegegeld voor studenten die meer dan een jaar langer over hun studie doen. Studenten moeten in dat geval vanaf 2012 3.000 euro extra collegeld betalen.

Studenten die te lang over hun studie doen, moeten meer collegegeld betalen
Het hoger onderwijs voerde ongekend actie tegen de plannen van het kabinet. Deze keer hebben de professoren gelijk, maar studenten moeten niet zo piepen


Zoals verwacht hebben VVD, CDA, PVV en SGP voor de maatregel van staatssecretaris Halbe Zijlstra (VVD, Onderwijs) gestemd.

Betalen
Dinsdag was de laatste vergadering voor het zomerreces en de wet gaat op 1 september dit jaar al in. Het eerste collegejaar hoeven de 'langstudeerders' nog geen extra collegegeld te betalen.

Zijlstra moest nog vragen beantwoorden over de maatregel. Zo wilden partijen weten of deze ook geldt voor deeltijdstudenten. De staatssecretaris blijft erbij dat zij ook extra collegegeld moeten betalen als zij meer dan een jaar langer over hun bachelor of master doen.

Zijlstra kreeg het verwijt dat hij nogal een haastklus had geleverd. SP-Eerste Kamerlid Eric Smaling noemde het 'een draak van een wet'.

Rechtszaak
Studentenorganisaties zijn zeer teleurgesteld dat de Eerste Kamer heeft ingestemd met de maatregel van het kabinet. Zij laten in een gezamenlijke brief weten 'verbolgen' te zijn over het feit dat de wet met terugwerkende kracht in werking treedt. De organisaties zijn van plan een rechtszaak tegen de staat aan te spannen omdat zij menen dat de wet niet rechtsgeldig is.

Naar schatting zijn er ongeveer 67.000 langstudeerders in Nederland. Studenten hebben massaal geprotesteerd in Den Haag tegen de wet. Het protest liep uit op een grote chaos waarbij de Mobiele Eenheid charges moest uitvoeren




nu vroeg ik me af, en abel daar kun jij me vast bij helpen :) wat staat er precies over in de wet, als je dus kijkt naar het feit dat het niet mag om iets met terug werkende kracht te laten ingaan ofzo?

en er wordt trouwens niets gezegd over bepaalde uitzonderingen (bestuur whatever?) of over de master...
Gaat en gij zult geluk hebben-- GAAP

Maranus
Berichten: 1153
Lid geworden op: 19-01-2010 13:32

Bericht door Maranus » 06-07-2011 14:39

De langstudeerderswet was toch inderdaad dat je 1 jaar langer over de bachelor mag doen en 1 jaar langer over jouw master.

Maar inderdaad ik vind het ook nog te onduidelijk. Bijv. heb ik mijn jaar nu al verspild, ondanks dat ik voor februari ben gestopt met mijn 1e studie.

En waarom ook ooit 3000 euro. Vraag dan gewoon nog een jaar extra collegegeld, als in 1600 euro. Stelletje apen.

Annabel
Berichten: 832
Lid geworden op: 22-01-2010 22:29

Bericht door Annabel » 09-07-2011 11:53

ik heb me er niet heel erg in verdiept moet ik zeggen, dus ik weet ook alleen het algemeen bekende.

voor zover ik weet staat er niks in de wet dat het verbiedt zo;n wet met terugwerkende kracht in te laten gaan..
alhoewel het natuurlijk wel in strijd is met het beginsel van rechtszekerheid, want als je aan je studie begint verwacht je er zo lang mee bezig te mogen zijn als nodig en dat dat niet opeens gewijzigd wordt. dus dit gaat wrs wel aangevoerd worden, maar ik vraag me af of dat nog zin heeft, aangezien de EK toch al voor heeft gestemd...

Rianne
Berichten: 734
Lid geworden op: 22-01-2010 11:08

Bericht door Rianne » 09-07-2011 23:01

'een draak van een wet'

Rianne
Berichten: 734
Lid geworden op: 22-01-2010 11:08

Bericht door Rianne » 09-07-2011 23:06

je zou er bijna de politiek voor in willen! Echt wat kunnen deze mensen opeens veel (verkeerde) dingen bereiken!

Ik zou zeggen bezuinig op dat enorm dure vliegtuig wat (volgens een lek) toch al veel mankementen heeft. (Of loop ik nu achter de feiten aan en wordt daar al op bezuinigd).

Maar ik moet een beetje toegeven dat het ergens ook eerlijk is tegenover de nieuwe studenten dat de Richard Dingsen van de maatschappij ook een beetje genaaid worden met de nieuwe wet. Oke het is lullig die terugwerkende kracht, maar als iemand al 4 jaar over zijn eerste jaar doet mag ie best wel eens beter zijn best gaan doen. Of een tussenjaar nemen. (Dat kan toch wel gewoon?).

Plaats reactie