wtf

Plaats reactie
Simone
Berichten: 1047
Lid geworden op: 21-01-2010 14:40

Bericht door Simone » 06-06-2013 23:39

We wtf'en door..
Afgelopen maandag-op-dinsdagnacht werd ik gebeld door mam dat mijn opa met een zeer grote hersenbloeding in het ziekenhuis was opgenomen en dat de toestand erg kritiek was. Hij werd dezelfde nacht nog bediend door de pastoor (voor de niet gelovigen, gezegend voor je sterft). Vervolgens werd het afwachten. Bij het kleinste 'obstakel' zou het over zijn, zo niet, zo hij sowieso voor altijd aan de linkerkant verlamd zijn (bloeding zat rechts). Hij ligt nu in het ziekenhuis, buiten bewustzijn, spastische bewegingen makend met zijn rechterarm en af en toe wat prutelen/brabbelen. We weten niet of hij ons kan horen, hij zit ook onder veel medicijnen, onder andere morfine. Vandaag kwamen de artsen vertellen dat opa eigenlijk vanaf de nacht van de bloeding alleen maar achteruit is gegaan en al stervende is. Er waren twee opties, het infuus eraan houden, dan zou hij nog steeds achteruit gaan maar het zou tijd rekken. De andere optie was het infuus stoppen, zodat hij niet meer 'gespoeld' zou worden, waardoor hij langzaam zichzelf zou vergiftigen en binnen een week zou te komen overlijden. Oma en de kinderen hebben gekozen voor de tweede optie. Morgen gaat het infuus eruit en zal hij wel onder medicatie blijven zodat hij geen pijn heeft, en dan zal hij gaan wanneer hij het zelf tijd vindt.
Het kwam totaal onverwachts. Opa is net 80 en was voor zijn leeftijd nog zo fit. Hij mankeerde eigenlijk niks (alleen gehoor en zicht verslechterd, maar geen suiker, ijzer of wat dan ook) en was altijd bezig op de boerderij. Hij ging op de fiets een schop wegbrengen en ineens kon hij zijn arm niet meer goed bewegen, en de verlamming breidde zich alleen maar uit. Die onverwachtsheid maakt het zo onwerkelijk, pff..
Maar goed, dan zijn jullie beetje op de hoogte :)
Woefwoef

Simone
Berichten: 1047
Lid geworden op: 21-01-2010 14:40

Bericht door Simone » 09-06-2013 09:53

De max. een week ging veel sneller dan verwacht. Gistermiddag is opa overleden. Wel in het bijzijn van oma en zijn kinderen, dus dat is wel mooi. Ik heb mijn vliegticket omgeboekt zodat ik bij de begrafenis kan zijn dus de Maastrichtmensen zal ik nog wel zien denk ik.
Woefwoef

Maranus
Berichten: 1153
Lid geworden op: 19-01-2010 13:32

Bericht door Maranus » 10-06-2013 15:58

Ik had eigenlijk gehoopt dat het wtf-topic even een tijdje niet meer oranje zou kleuren.
Hersenbloedingen zijn nare dingen inderdaad die heel onverwacht kunnen komen. Is je opa nog wel een moment bij bewustzijn geweest sinds dat hij in het ziekenhuis is beland? Ik hoop in ieder geval dat jullie nog op een manier afscheid hebben kunnen nemen.

Sterkte Gert!

Leonie
Berichten: 824
Lid geworden op: 21-01-2010 14:11

Bericht door Leonie » 02-12-2013 16:10

ik denk het dat wel op zijn plaats is om even een update te geven over mijn oma. Ze heeft dus gisteren een beroerte gehad, een herseninfarct. ze is nu aan haar hele linker zijde verlamt, maar ze kan nog wel zelf slikken en haar geheugen is in principe niet aangetast (zover wij dat zelf kunnen beoordelen dan). Ze moet nu nog allerlei testjes doen in t ziekenhuis en dan denk ik dat ze naar een revalidatie centrum gaat. Het was even schrikken natuurlijk allemaal, maar nu gaat het opzich wel prima. binnen de familie hebben we gewoon dagelijkse updates via de whatsapp (lang leve de smartphones).
Gaat en gij zult geluk hebben-- GAAP

Lonneke
Berichten: 540
Lid geworden op: 21-01-2010 14:47

Bericht door Lonneke » 05-12-2013 09:59

Gelukkig dat het meevalt (soort van). Zijn er al nieuwe updates, is je oma al naar het revalidatie centrum of ligt ze nog in het ziekenhuis? Sterkte ermee Leo :)

Nathalie
Berichten: 520
Lid geworden op: 21-01-2010 14:30

Bericht door Nathalie » 22-01-2014 09:53

Lieve deliriaantjes, bedankt voor alle appjes met felicitaties ! Iedereen vroeg naar mijn dag, die dus niet zo top is geweest. Vandaar even een uitleg (ik heb ook niemand terug geappt met antwoord).
Ik had zaterdagavond echt een topavond, naar Vrienden van Amstel geweest en daarna in een mooi hotel geslapen. Volgende dag zou ik mn verjaardag thuis gaan vieren met mn zusje, maar net voordat ik wilde uitchecken werd ik gebeld door mijn moeder dat mn oma een overdosis pillen had geslikt... Jullie weten misschien dat ze nu al ongeveer drie jaar ziekenhuis in/uit gaat omdat ze zo'n last heeft van angst en depressie. Dit uit zich bij haar ook lichamelijk door altijd misselijk te zijn en buikpijn te hebben. Zondag was het blijkbaar zo erg dat ze teveel angstmedicatie en paracetamol heeft geslikt. In plaats van mn dag thuis door te brengen ben ik met mijn zusje en moeder naar het ziekenhuis gegaan. Met nog steeds in mijn achterhoofd dat mijn oma heeft geprobeerd zelfmoord te plegen. Daar aangekomen bevestigde ze dit naar mij. Gek genoeg hebben we die dag geen psychiater gezien en hebben we er uiteindelijk naar moeten vragen. Maandagmiddag is er eindelijk een psychiater langs geweest, alleen heeft mn oma tegen de psychiater gezegd dat ze teveel medicatie had genomen om haar pijn te bestrijden ipv zich van het leven te beroven. Ze is dan ook maandagmiddag weer naar huis gestuurd.
Ik ben nog steeds in de war omdat ze tegen mij wat anders heeft gezegd.. En een beetje boos op het ziekenhuis dat ze er niet iets aan gaan doen. Ze kan duidelijk niet alleen thuis leven. Vanmiddag ga ik langs en kijken hoe het nu gaat.
Mijn verjaardag heb ik dus niet gevierd.. Maandag op mijn verjaardag zelf ben ik met Jan gewoon even thuis gebleven en wel een lekker maaltje gekookt. Vind het ook leuk dat er morgen van deliriaantjes langskomen en de 31e vier ik mijn verjaardag nog samen met mijn zusje. Ga het dus nog wel inhalen )

Maranus
Berichten: 1153
Lid geworden op: 19-01-2010 13:32

Bericht door Maranus » 22-01-2014 14:36

Jeetje heftig Nat! Wel slecht inderdaad dat de psych het meteen voor waar aanneemt wat je oma zegt. Heeft ze misschien binnenkort nog een afspraak met de psychiater?
En hebben jullie al aan de bel getrokken? Want dan moeten ze wel in actie komen, toch?!

In ieder geval wat een kut zooi. Niet echt de beste verjaardag kan ik me zo voorstellen. Morgen maken we er een leuke avond van!

Plaats reactie